Saturday, September 6, 2014

Bengkel Asas Sastera Haiku

Pada 30 Ogos- Sabtu bertempat di (MISDEC), Melaka. Ikatan Persuratan Melayu dengan usahasama Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur telah menganjurkan Bengkel Asas Sastera Haiku. Penceramah yang diundang adalah Tuan Hj Darma Mohamad yang merupakan penulis prolific dari Kelantan. Beliau antara penulis yang mahir menulis puisi Haiku. Beliau juga telah melahirkan buku yang menghimpunkan Haiku dan Tanka bersama seorang penulis yang hebat dalam puisi Jepun iaitu Puan Leyla Shuri.
            Bengkel yang berlangsung selama 8 jam telah menarik perhatian beberapa orang penulis Melaka yang juga ahli IPM. Malahan beberapa anak muda bukan sahaja di Melaka tetapi dari Johor turut menghadirkan diri di bengkel ini. Rata-rata mereka amat berminat dengan puisi ringkas ini tetapi sangat padat dengan maknanya yang mendalam. Haiku  mempunyai prinsip dalam membinanya iiatu 5-7-5 mengikut suku kata. Selain itu terdapat satu unsure yang perlu disematkan dalam puisi haiku iaitu  kata musim ataupun dalam bahasa Jepun Kigo yang merujuk kepada unsure alam ataupun peristiwa penting dalam kehidupan manusia.
            Puisi Haiku dalam bahasa Melayu sedikit pun tidak berubah sebaliknya menggunakan secara teknikal dalam memartbatkan bahasa Melayu dan juga budaya di Malaysia. Puisi Haiku dalam bahasa Melayu sebenarnya mampu meningkatkan rasa cinta manusia terhadap alam semula jadi dan juga setiap perayaan dan juga peristiwa di Malaysia. Malahan Puisi Haiku juga mampu menjadikan pohon-pohon, bunga-bunga, dan pelbagai unsure semula jadi menjadi symbol haiku yang mampu memberikan kesan emosi terhadap penulis dan juga pembaca.
            Bagi peserta yang menghadiri bengkel ini sebenarnya teruja dengan unsure haiku yang begitu unik. Darma Mohammad telah memberikan ceramah dan penerangan yang panjang lebar mengenai sejarah Puisi Haiku, tokoh-tokoh yang melopor bidang puisi Haiku sehingga  datangnya puisi  Haiku ke Malaysia. Para peserta juga diuji menghasilkan puisi Haiku mengikut musim atau symbol mengikut kreativiti masing-masing.
            .Walaupun penulisan Haiku dikongkong oleh pelbagai syarat dan tradisinya, seseorang penulis haiku pastinya akan menulis mengikut gaya dan cara sendiri bagi menggambarkan keinginan dan kecenderungan penulis. Dalam naratif puisi Haiku tidak memberikan jawapan secara terus terang sebaliknya meminta pembaca berfikir.








No comments:

Post a Comment