Sunday, August 12, 2018

Mahabbah Sastera Nusantara

Pada 11 Ogos 208, Ikatan persuratan Melayu telah menerima kunjungan dari Delegasi Bangsamoro Selatan Filipina yang diwakili oleh Dr Ghazali Taib, ketua 1 Persatuan Penulis Kuala Lumpur (KALAM).

Pertemuan yang berlangsung di Restoran Melayu, Melaka, Kg Morten antara 15 orang delegasi dan AJK Ikatan persuratan Melayu yang di ketuai oleh Tn Hj Abd Razak Adam, Ketua 1 Ikatan Persuratan Melayu (IPM).

Menjamu hidangan Hi-Tea, kedua-dua belah pihak memberikan persembahan yang menarik dan mengujakan. Antara ahli IPM yang membuat persembahan ialah Tn HJ Rani, Ketua 2 IPM yang juga Penggerak Tokoh Budaya Melaka yang menyumbangkan pelbagai puisi tradisional seperti  Nazam, rejang dan seloka termasuk sajak. Puan Norliza Md yamin, salahs eorang penyair terkemuka Melaka turut memberi persembahan iaitu syair dan gurindam. Manakala Puan Zubaidah Ishak mempersembahkan pantun yang memukau. dua lagi AJK IPM Saudari Sufrie dan Mohd Rafizi memberi persembahan sajak secara berduet yang bertajuk Sungai melaka, nukilan Setiausaha 1 IPM, Cik Norhidayah Mohd Rasid. Peunutup persembahan pada hari itu ketua 1, Tn Hj Abd Razak Adam membacakan sajak












































No comments:

Post a Comment