Monday, July 8, 2013

Bengkel Penulisan Karya Kreatif Anjuran DBPWS








Pangkalan Balak – Pada 4 hingga 6 Jun 2013 bertempat di Ismah Beach Resort telah berlangsung Bengkel Penulisan Karya Kreatif anjuran DBPws Bengkel ini dihadiri dua wakil ahli Ikatan Persuratan Melayu iaitu Sharifah Aisiah dan Norhidayah.
            Bengkel ini dikendalikan oleh Penulis tersohor iaitu Puan Nisah Haron menjelaskan bagaimana untuk menghasilkan cerpen yang baik dan berkualiti. Beliau juga menjelaskan bahawa panduan penulisan cerpen yang baik.
            Puan Nisah Haron juga menerangkan hakcipta dalam penulisan agar penulis tahu hak-hak sebagai penulis dari segi perjanjian, royalty dan sebagainya
.           Manakala bahagian novel pula peserta dikehendaki menulis synopsis dan setiap peserta dikhenedaki berceritakan mengenai synopsis yang dihasilkan. Dari situ ada Puan Nisah Haron boleh member pendapat dan mengkritik hasil synopsis peserta.

            Manakala Penulis tersohor, Ramlee Awang Murshid yang sinonim dengan kaya Laksamana Sunan berkongsi pengalaman hidup sebagai penulis thriller. Beliau menceritakan bagaimana setiap novel beliau dihasilkan dan menceritakan asam garam sebagai Novelis

No comments:

Post a Comment